lärande samtal

asså en värld av nya aspekter att ta in har just kört över mig som en långtradare.
sitter här i emelies farbror´s sons rum med alla dekaler du kan tänka dig och en lätt paranoia över AIK affisher som sitter på varje vägg och granskar mitt bloggande,

man tänker sällan över vilket stort och brett arbete lärare har.
vilken tid dom lägger ner på oss skitstövlar,
asså jag blir chockad för när jag tänker efter så är det ju lite sjukt vilken flummig arbetsbeskrivning dom har.

tänk efter.... lärare ska undervisa
                      lärare ska uppfostra

                      lärare ska vakta

                      lärare ska engagera

                      lärare ska visa hänsyn
                      lärare ska vara starka
                      lärare ska vara föredömen
                      listan över lärarens göromål kan skrivas lång.

förutom att vara ämneskunnig ska läraren vara pedagogiskt begåvad.
visste ni att en lärare väntas kunna sköta vilket lektion/ämne som helst bara med pedagogiken som grund,
jag som inte har nån språklig utbildning ska alltså i princip kunna hålla en kinesiska lektion vid min utbildnings slut.
helt sjukt alltså hur dom tänker,
stackars lärare som delar sin undervisnings tid med att vara polis,mamma,kompis,chef, allt i ett liksom.

men det är som björn gustavsson sa (inte komikern utan läraren) den dag du tror du är nåt annat än lärare då är du körd.
man är lärare men ibland krävs det att man klarar mer än bara att lära ut.

vitt begrepp liksom.

jaja jag trivs jätte bra på universitetet, har varit dålig på att blogga för att jag inte haft min egen dator,..
pendlandet är äntligen över. vi bor hos emelies farbror som sagt, skit soft har inte kunnat haft det bättre.
men samtidigt längtar man till lägenheten, friheten att vara själv.
i skolan har jag fått en studie grupp, enda människorna jag känner typ på skolan, haha förutom Ludvig (emelies ex, skit schysst) och Olga (u know)

grymt hur liten man känner sig bland alla dessa människor på denna skolan. men jag gillar det,
föreläsnings undervisning funkar bättre för mig.
vi lärs ut att se saker ur andra synsätt en våra egna.
vet ni att på fem år alltså min studietid så ska jag gå från att bli elev, till att bli lärare,
det är ett ganska stort steg kan jag säga.
skulle ni klara av att undervisa andra människor.
visa styrka pondus insikt och kunskap.
det är mkt som ska till.
men jag kmr nog dit med.
har redan en examination om två veckor och vi i studie gruppen får dagligen uppgifter att göra.
samt att jag måste hålla mig updaterad på ITS LEARNING vårat läroforum, där schema och tentor och alla läxor kmr upp.
mkt som ska göras vet ni.
har redan beställt kurs litteratur för 800 spänn och det kmr mer.
drygt 1000 sidor som ska analyseras och reflekteras över till examinationen som ska vara på 10 sidor,...
hur krymper jag något sådant?

mkt att ta in hursomhelst.
enda jag känner lite agg över är att ajg fortfarande inte är registrerad, får hela tiden skriva in mig på listor.


imorn är det fest, blue moon bar, gratis inträde för studentjävlar och markolio är på scen och alcasar?
sånt är livet, är inte riktigt partysugen men samtidigt när har jag nånsin varit det?
haha det blir nog bra. tkr det är tråkigt jag känner så få i karlstad och på universitetet,
dom flesta känner ju folk dels från studiegrupperna men framföraltl från sina student korridorer och från festerna runt nollningen, jag har inte kunnat vara med på nollningen för att jag pendlat men till veckan får man väl bryta sig in i gemenskapen. får se hur det går.

iaf är min klass på 107 elever så det är ingen mening ni frågar varför jag inte lär känna alla där. haha konstigt man känner sig efterhängsam efter alla i studie gruppen,

ett glatt gäng,
en party popare
en smart punkare
två fotbolls jäklar
och jag... ... som är minst i hela min klass förövrigt.
så är det att vara född sent på året.

jaja allt gott allt gott.

hoppas jag klarar examinationen, vill inte lämna karlstad nu när det börjar bli bra.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0